onsdag 30 januari 2013

OLIKA GRÖTVARIANTER


Som dom flesta vet är jag en riktig grötälskare. Skulle lätt kunna äta det varje måltid :) 
Jag tänkte därför dela med mig av några av mina favoriter. 


Choklad/kaffegröt.
- 1,5 dl fiberhavregryn
- 2dl kokt kaffe + ½-1dl vatten
- Örtsalt och kanel
- 1 skopa whey, cappuccino

Koka gröten som vanligt, när gröten är färdig tillsätter du proteinet. Hacka nötter och skiva kiwi, blanda ner i  gröten.

Kaseinpudding.
- 1 skopa kasein
- 1 msk cankao
- Vatten, ta på känn
- 1-2 msk kesella

Blanda ihop kasein + vatten till en jämn smet (inte för lös). Tillsätt kesella och rör tills du får en pudding konsistens. Häll detta över gröten och strö över kokos.



Jordgubbsgröt med sorbet.
- 1,5 dl fiberhavregryn 
- 2½-3 dl vatten 
- Örtsalt och kanel 
- 1 skopa whey, jordgubb/vitchoklad 
- Mandlar 

Proteinsorbet.
1 dl frysta hallon
1 skopa vassle, jordgubb/vitchoklad
3 msk mjölk 

Mixa allt med en stavmixer tills du får en sorbet, ställ den en kort stund i frysen tills gröten är färdig. Häll på gröten. 


Standardgröten.
- 1,5 dl fiberhavregryn 
- 2½-3 dl vatten 
- Örtsalt och kanel 
- 1 skopa vassleprotein (cappuccino/jordgubb/skogsbär/vanilj)
 - 1 näve frysta hallon 
- Nötter 
- Önos lågkalori äppelmos 


Man kan göra hur mycket som helst med gröt. Ha i olika frukter, ha på jordnötssmör, toppa med kesella/keso är också väldigt gott. Testa att slänga i äggvita eller ett helt ägg. Finns huuur mycket som helst :)
Steka gröten är också en variant som jag testat, faktiskt väldigt gott. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...