söndag 3 oktober 2010

Hemmagjord pizza

Pizzeria pizzor släng er i väggen! 
Varför köpa en sliskig flötig pizza när man kan göra egen som
är mycket kalorifattigare + nyttigare ;-)

 Egen tomatsås 

 Inspiration! 

 Trycker ut degen på en plåt ..

.. på med tomatsås 

.. sen resten av ingredienserna, in i ugnen

Färdig :-)

4 port 

Pizzadeg
  • 5 1/2 dl dinkelmjöl
  • 1 dl vetegroddar 
  • 25 gram jäst
  • 2 1/2 dl vatten (fingervarmt)
  • 1/2 tsk salt
  • 1 msk rapsolja

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen löst upp sig och tillsätt därefter salt och rapsolja.
Blanda i dinkelmjöl och vetegroddar, lite i taget, tills du får en jämn deg.
Låt degen jäsa under bakduk 45-60 min.

Under tiden gjorde jag iordning tomatsåsen och stekte lövbiffen

Tomatsås
  • 250 gram krossade tomater
  • 1/2 dl tomatpuré
  • 2 msk vatten 
  • 1/2 tsk oregano
  • 1/2 tsk basilika
  • 1 krm salt 

Blanda alltihop i en stekpanna, hetta upp och låt småputtra 10 min tills lite av vattnet försvunnit. Rör om då och då. Låt svalna

När degen jäst färdigt formar man den till en bulle och lägger på en plåt med bakplåtspapper och trycker ut pizzadegen. 
På med tomatsås och riven ost (11-12% fett) och sen ingredienserna.  Jag hade på pizzan:
* Lök, chili, lövbiff och körsbärstomater 
In i ugnen i 12-15 minuter på 225 grader


Pizzan delade jag sen i tre lika stora delar, och varje pizzabit gav 726 kcal !
Till skillnad från en pizza man köper på pizzerior som ligger mellan 1600-2300 kalorier, om inte mer beroende på vad man har på. 
Men detta va så sjukt gott , lär jag göra fler gånger. Mamma & Kim tyckte också de va suuuupergott :-) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...