söndag 12 februari 2012

Vanliga misstag i gymmet


Kommer lista några av dom vanligaste misstagen som både nybörjare och träningsvana själar gör i gymmet. Jag ser detta ofta och jag har själv vart där, precis i början när jag inte visste ett skvatt. 

Både som nybörjare och van träningsmänniska gör dom flesta fel, tro det eller ej.
Det enda man har i fokus är att bygga muskler och bli större 






Man tränar för mycket, för ofta utan att vila kroppen
Se inlägget om Konsten att vila

Tränar bara överkroppen och skippar benen
Men hallå?! Hur snyggt är det att ha den kroppen (muskulösa) och ett par tändstickor till spiror. Hoja, ser bara fruktansvärt dumt ut, big mistake. TRÄNA BENEN !!

Man lyssnar och kollar mer på andra än att läsa fakta 
Oj oj, känner så igen mig, har vart där själv. Man lyssnade på alla andra vad dom sa "gör si åh så" , "nej den övningen är inte effektiv" osv osv.
Men tänk om det inte alls är så för mig, om den är skitbra..? Men självklart vågade man inte göra nåt för man litade så på personen, och var dessutom helt ny i träningsvärlden. Nu säger jag, screw you! ;)
Alla våra kroppar är olika både när det gäller kost och träning. Läs egen fakta istället för att lyssna på den där killen/tjejen på gymmet.
Givetvis kan det vara nyttigt med lite fakta från folk också, men till en viss grad såklart.



Lassar på med vikter och utför övningarna fel
Så vanligt och ser det dagligen på gymmet. Behöver jag egentligen säga så mycket mer?
Man häver på med vikter och gungar hej vilt. Inte nog med att man lättare skadar sig, man använder omedvetet andra muskelgrupper än den muskeln det var tänkt att använda.
Nä, tungt men samtidigt strikt ska de va!
*tips* För att veta om nåt är för tungt så kan du se om du klarar 8-10reps x3 utan att blanda in andra muskler i just den övningen. Sista setet ska vara tungt efter ca 5reps, då vet du att övningen är okej för dig! 

Prata mindre, träna mer!
Ska man träna är det det som gäller, inget annat. Prata kan man göra efter passet. När jag väl är på gymmet försvinner jag i min egna lilla värld - min bubbla. Kalla mig dryg, men jag är där för att träna :)

Kombinerar alkohol med träning
Alkohol är ett gift, vill man då nå bästa resultat ska man dra ner på det eller sluta helt. Dricker du efter en hård träningsvecka så förlorar du en hel del, upp till 50% av det du kämpat för under veckan.Vill du förstöra det som du har byggt upp? Fine , ditt val! Men skulle inte tro det...




Åh en sak till.
Tjejer, våga lyfta tungt !! Du blir inte hulken över en natt/vecka.. Tungt ska´re va! ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...