torsdag 10 februari 2011

Kladdkaka med hasselnötter

Här har ni receptet på kladdkakan jag gjorde ikväll :-) Underbart god 

Hade ingen form med löstagbar kant så fick 
inte kakbiten att hålla ihop när jag la upp den på tallriken.
Fast who cares ;) Gött va de ialf


2 ägg
3 dl socker
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
100 g smält smör
1,5 dl vetemjöl
Hasselnötter & mörkchoklad (vet inte hur mycket, tog på känn) 
   Hade lite mörk choklad liggandes i skåpet, och eftersom ingen äter upp den så hackade   jag den och la i.

Gör såhär:
Ugn: 175 grader
Smält smöret. Under tiden blanda mjöl, socker, vaniljsocker och kakao. Rör runt och blanda sedan i smöret.
Rör i lugn och ro och sist ska äggen i. 
Hacka nötterna och chokladen (inte för grovt med chokladen) , för man vill ju ha lite chokladbitar i smeten. Smörj och bröa en form (jag använde mig av kokos) , häll i smeten , in i ugnen i exakt 20 minuter. 
Ta ut formen, den är lite sladdrig men låt den va de för den drar ihop sig när den fått stå en stund och svalnat o stelnat. Jag lät min kladdkaka svalna 3-4 timmar innan, den blir mycket godare om man låter den stå en stund. 
Servera med gräddglass , NJUT! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...