torsdag 12 maj 2011

Huskur

Goomorron goomorron

Lite liiite bättre idag, men fortfarande lika slö. Fick ringa till jobbet igår kväll och säga att jag inte kunde jobba idag, bättre jag är hemma och vilar upp mig. Samma gällde min massage idag, ringde förut och boka om till nästa vecka istället. 
Så typiskt för det var det första hon sa (hon som skulle massera mig) att blir du förkyld får du ringa och avboka :-P 

Igår kväll låg jag hela dagen med myskläder & tofflor, kura ner mig i soffan och glana på TV , förflyttade mig från soffan - till köket - toa - sängen 
Matlusten är totalt-väck , men jag måste äta  vare sig jag vill eller inte, detsamma gäller dricka massa vätska men det är ju inga problem :-) 
Överdoserade mängder av vitlök, honung och TE igår.

Tänkte därför bjuda på några huskurer som gör susen :-)

Honung
Traditionellt använts för att lindra förkylningsbesvär. Lenar skönt vid ont i halsen.


Chocka med citrusC-vitaminer spelar en viktig roll i vårt immunförsvar. De kan inte förebygga förkylning, men det finns stöd för att stora doser C-vitamin kan lindra och förkorta sjukdomsförloppet vid förkylning.
Linfrö
Linfrö innehåller Omega 3.
Linfrön innehåller även en del magnesium som verkar avslappnande på luftrören och gör det lättare att andas

Lökar
Vitlök och annan lök innehåller svavelhaltiga ämnen, C-vitamin samt flavonoider. Dessa ämnen förstärker varandra i löken och kan tillsammans motverka infektioner av bakterier, svampar och virus.


Drick, drick, drickRikligt med vätska hjälper dig att orka med förkylningen. För att lindra hosta med tjockt slem ska man dricka mycket varm eller ljummen dryck, det lindrar minst lika bra som hostmedicin. Men hoppa över mjölken i teet - mjölk är nämligen slembildande!
Ingefära
En traditionell huskur vid förkylning. Hettan i ingefäran stimulerar salivavsöndringen, vilket kan dämpa hosta och irritation i halsen. En studie visar också att ingefära kan dämpa köldrysningar vid förkylning.



Huskur 1 
Koka upp varmt vatten i en kopp, riv ner 2 vitlöksklyftor, 4 tsk honung och en skvätt med saft från citron. 
Rör om & drick! 

Huskur 2 
Koka upp varmt vatten i en kopp, lägg i en TE-påse, 2 tsk honung, malen ingefära ev. en skvätt citronsaft. 
Rör om & drick! 


Tog imorse TE med ingefära och hela köret, det var inte gott, lite starkt men det gjorde fan sitt vill jag lova för både hals och näsa. 
Näsan är inte lika täppt och halsen är nästan som ny. 

Idag alltså => VILA
Positiva tankar nu och huskurer gäller för min del idag ;-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...