onsdag 4 maj 2011

Soffhäng

Har bara legat i soffan och slappat, tänker göra det resten av kvällen också :-) I mina pyjamasbyxor och tjocktröja tänker jag ta det lugnt med gött samvete vill jag lova!

Låg här i soffan och blev så sugen på massage , har ju länge både tänkt och sagt att jag ska unna mig det allt oftare. Men det har liksom inte blivit av så nu fick jag tummen ur, ringde och bokade en tid för bindvävsmassage. Känner mig stel som ett järnrör..


Bindvävsmassage? Vad är det ..
En behandlingsmetod som som avser att lösa upp förtätad bindväv, som befriar dig från spänningar och stelhet.
Efter en behandling upplever många att de har betydligt mer plats i sin kropp.
Bindvävsmassage hjälper till att rensa ur slaggprodukter ur kroppen, dels hjälper det bindväven att lossna där det klibbat fast och bli smidig igen och dels för att det ger bättre blodgenomströmning = ökad förbränning.


Men vad är bindväv? 
Bindväv finns i de flesta av kroppens organ, i hud, senor, ben, blodkärl, brosk mm.

Bindväv är en geléaktig grundsubstans som består av vatten, salter, proteiner och kolhydrater. Denna gelé är en del av det som gör att våra kroppar håller ihop. Bindväven omsluter musklerna och andra vävnader och organ, den är lite som kroppens egna förpackningsmaterial. Har du putsat en fläskfilé så har du sett bindväv, alltså den vita sega hinnan runtom. 

Bindväven håller samman de olika delarna i våra muskler. Den bildar också senorna. Bindväven förser musklerna med blodkärl som tillför syre och näring och transporterar bort slaggprodukter. Den förser också musklerna med nerver som leder impulser med information. Bindväven har också till uppgift att laga. Det är det den gör när sår läker. Ärret du får består av bindväv



Vi tar mig som ett exempel:
Jag har alltid trott att det inte går att få tag i nåt "fläsk" på framsida/baksida av mina lår för dom är så muskulösa. Men jo-jo visst, lite fel hade jag allt. (Detta testade jag med en kaliper)
Det beror på att bindväven, lagret som ligger under huden, har vuxit sig fast och gör huden oelastiskt och tight. Bindväven blir liksom för trång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...